Dit programmaonderdeel is gratis te bezoeken
Maker(s)
Oussama Tabti
Parlophones onderzoekt de eenvoudige metafoor van de deurbel als complexe code voor de wankele relatie tussen locatie en identiteit in het tijdperk van de massamigratie en het late kapitalisme.
Hoewel de kunst historisch gezien altijd beelden van verschillende plaatsen en landschappen heeft gereproduceerd, vroeg ze zich pas in de de moderniteit af: wat is eigenlijk een plaats? Samen met filosofen, sociologen, antropologen en urbanisten analyseert Tabti dit begrip op ludieke wijze. Parlophones onderzoekt spelenderwijs de eenvoudige metafoor van de deurbel als complexe code voor de wankele relatie tussen locatie en identiteit in het tijdperk van de massamigratie en het late kapitalisme.
In Sweet Home vertellen ‘Chibanis’ door middel van tekeningen over hun levensomstandigheden en de onhygiënische huisvesting waarin ze bij aankomst leefden.
'Chibanis' is een benaming die wordt gebruikt om deze oudere Maghrebische arbeiders aan te duiden die tijdens "Les trentes glorieuse" (1945-1973) naar Frankrijk kwamen.
Dit programmaonderdeel is gratis te bezoeken, een ticket is niet nodig.