Deelnemers Oorzaken Podcast Academy 2022

Jolijn Sterk

Mia Fazecas

Rokhaya Seck

Menno Sedee

Iris Mimon

Marie van der Veen

Elena Dikomitis

Joep van osch

Lara Aerts

Geert Vlieger

Emma Boelhouwer

Anne Meffert

Jolijn Sterk
Ik studeerde in 2018 af aan de UvA als cultureel antropoloog en in 2022 als researcher en dramaturg, en werkte als assistent onderzoeker, videomaker en redacteur. Mijn eigen werk, in beeld, schrift en audio, komt doorgaans uit een voedingsbodem van eenzaamheid en lichamelijkheid. Ik woonde in 2019 een tijdje in een Russisch orthodoxe Sugpiaq gemeenschap, waar ik leerde vissen en voor families kluste in ruil voor verhalen over Bigfoot, de natuur en de liefde. Tijdens het houthakken in de kou begon ik me af te vragen hoe mijn lichaam mijn denken beïnvloedt en andersom. Ik kijk nog altijd als antropoloog, maar keer mij in mijn onderzoeken rond genderidentiteit, intimiteit en verlangen dikwijls naar binnen. Via de Oorzaken academy wil ik leren hoe ik intieme gesprekken met vreemden, navelstaarderige overpeinzingen en kampvuurverhalen vertaal naar meeslepende audio documentaires.

Mia Fazecas
De van oorsprong Roemeens-Hongaarse Mia Fazecas maakt poëzie, soundscapes en digitale kunst. Ze volgde de opleiding product design aan ArtEZ waarna ze ook een studie journalistiek afrondde. In het verleden heeft ze als online redacteur gewerkt bij o.a. NTR en BNNVARA.
Haar brood verdient ze nu als content specialist en social media manager in de kunst- en cultuursector.
Mia speelt graag met taal, beeld en audio. Ze is vooral geïnteresseerd in de symbiose tussen werkelijkheid, onze natuurlijke, waarneembare wereld en het buitenwereldse, onbekende, mystieke, magische. Flarden jeugdherinnering, toevallige situaties of verborgen verhalen uit het verleden fascineren en inspireren haar werk. Haar audioverhaal ‘Vogelmelk’ haalde de shortlist van Korte Golf podcast wedstrijd.

Rokhaya Seck
Ik studeerde Media en Cultuur en Journalistiek aan de UvA. Sinds 2018 werk ik bij De Balie waar ik me als programmamaker en gespreksleider met uiteenlopende onderwerpen bezig hou: van diversiteit bij de politie, koloniaal erfgoed, ironie in de kunsten, tot de orgasmekloof. Voordat ik bij De Balie werkte was ik o.a. redacteur bij de talkshow M en werkte ik mee aan de documentaire Wit is ook een kleur van Sunny Bergman. Voor de podcast van De Balie interviewde ik verschillende Nederlanders over hun rol in het publieke debat. Ik kom uit een familie van Griots die van oudsher het nieuws van dorp naar dorp brachten door percussie en zang. De Oorzaken Academy lijkt me een mooie manier om deze traditie voort te zetten door te leren wat de hedendaagse mogelijkheden zijn om op auditieve wijze verhalen te vertellen?

Menno Sedee
Ik ben Menno (29) en kijk ernaar uit in je oor te kruipen. Al een tijdje ben ik werkzaam als schrijvend journalist, ben af en toe met opnameapparatuur in de weer geweest, maar een echte podcast maakte ik nog nooit. Bij de Oorzaken Academy hoop ik de juiste vaardigheden te leren om eens een luisteraar mee te slepen in een verhaal. Misschien, hopelijk, komen daar hele andere verhalen uit dan die ik gewend ben te schrijven, we gaan het horen.
Sinds het begin van m’n studietijd, elf jaar geleden, woon ik Amsterdam. Na de UvA-master journalistiek ben ik als freelancer aan de slag gegaan bij onder meer NRC, Vrij Nederland en de Winq. Ik heb veel over media geschreven, en de laatste jaren vooral over lhbti-zaken. Daarnaast ben ik eindredacteur. In m’n vrije tijd hou ik me veel bezig met theater, op en achter het podium, en sinds kort paaldans ik een beetje.

Iris Mimon
Hallo! Ik ben Iris Mimon (1992), filmmaker en binnenkort ook audiomaker. Met een passie voor verhalen vertellen heb ik film aan de HKU in Utrecht gestudeerd. Daar heb ik mijn liefde voor documentaire ontdekt waarvan ik er inmiddels twee op mijn naam heb staan: mijn persoonlijke zoektocht ‘Safta Judith’ is een zoektocht naar het verhaal van mijn oma die op haar twintigste is overleden aan een illegale abortus in Israël. En de observerende film ‘De Laatste Verhuizing’, over een Joods tehuis voor verstandelijk beperkten in Amersfoort die gaan verhuizen en opnieuw ruimte moeten vinden voor hun identiteit. In de afgelopen jaren heb ik mijzelf verdronken in de vele prachtige documentaire podcasts die Nederland rijk is. Ik kan dan ook niet wachten dit medium eigen te maken.
Als maker ben ik geïnteresseerd in hoe mensen met elkaar omgaan, verhoudingen binnen families, hoe je je familiegeschiedenis met je meedraagt, hoe je je identiteit vormt en hoe je naar hetzelfde kunt kijken en iets anders kunt zien. Verhalen maken ons mens en maakt ons als mensen verbonden. In mijn werkwijze heb ik een open houding en streef ik ernaar ieder persoon met eenzelfde gelijkwaardigheid portretteren. Mijn benadering is persoonlijk, veel concepten komen vanuit iets dat dichtbij mij staat. Ook wanneer het onderwerp verder van mij afstaat zoek ik mijn connectie met het onderwerp en draag dat uit.
Audio vind ik een prachtig medium. Ik kijk ernaar uit te leren werken met stiltes, voice-overs, anekdotes, geluiden, muziek en uiteraard het aanwakkeren van de verbeelding van de luisteraar. Graag zou ik de magie van audio maken leren bezitten en mijn persoonlijke aanpak, mijn openheid naar de onderwerpen en creativiteit als maker willen inzetten om nieuwe, eigenzinnige documentaire podcasts te creëren.

Marie van der Veen
Ik ben Marie. Ik behaalde een bachelor Filosofie aan de Universiteit van Amsterdam, studeerde een semester aan de Freie Universität in Berlijn, woonde een half jaar in Nepal en ben op het moment bezig met het afronden van een master filosofie. Ik doe, gemotiveerd door eigen ervaring, onderzoek naar ons begrip van ziekte in de neoliberale samenleving. In 2021 werkte ik mee aan een project van kunstenaar Aimée Zito Lema over de Amsterdamse buurten de Houthaven en Spaarndammerbuurt. Naast filosofie interesseer ik mij voor literatuur, eten en muziek. Tijdens mijn studie werkte ik in de horeca, de zorg en het onderwijs. Op het moment werk ik nog altijd als kok.
Het liefst zou ik audioverhalen maken waarin een antwoord wordt gezocht op complexe vraagstukken, niet middels theorie zoals in de academische wereld, maar middels gesprekken en subjectieve ervaringen. Hoewel ik met veel plezier heb gestudeerd, voel ik mij steeds minder thuis op de universiteit. Ik ben op zoek naar een meer inclusieve en meer toegankelijke plek met minder regels, waar subjectieve ervaring en gevoelens als bron van kennis mogen gelden. In mijn werk zoek ik steeds minder naar objectieve waarheden en meer naar menselijkheid, humor en ontroering.

Elena Dikomitis
Ruim tien jaar geleden ging ik met mijn journalistieke opleiding aan de slag als communicatieverantwoordelijke bij hulporganisaties. Als dochter van een Cypriotische vluchteling ben ik opgegroeid met verhalen over onrecht en nostalgie naar een verloren thuis. Mijn Belgische moeder bracht me doorheen haar loopbaan in een psychiatrisch ziekenhuis veel bij over ons kwetsbaar brein en ziekteperceptie. Hun invloed kleurt tot op vandaag mijn werk in vluchtelingen en conflict contexten. “Spreek niet over ons zonder ons” is mijn leidraad bij het verzamelen, schrijven en vertellen van verhalen.
Ik zoek in audioverhalen stemmen die mij beroeren, aangenomen waarheden in de ogen durven kijken en me op pauze doen drukken. Om even te slikken, verbluft achter te blijven, iets neer te krabbelen en daarna verder te luisteren. Mijn eerste ‘short-form’ podcast ‘Stoofpot met Za’atar’ won de 2021 Oorzaken Korte Golf juryprijs. Mijn experimentele audioreflectie ‘The Other Composer’ werd in 2022 bekroond in On Air Fest. Via het maken van korte podcasts heb ik de authenticiteit en meerwaarde van audioverhalen ontdekt maar ook het onzichtbare ambacht dat erachter schuilt. Ik wil de grenzen waar ik tegenaan botst bij het maken van audioverhalen verleggen. In de Oorzaken Podcast Academy ga ik op zoek naar een klankbord voor ideeën, geluidstechnisch advies en een inspirerende ruimte voor (zelf)reflectie met andere audiomakers.

Joep van Osch
Joep van Osch studeerde in 2012 af als regisseur aan de filmacademie in Amsterdam, en maakt sindsdien documentaires. Hij regisseerde o.a. films voor de VPRO (Mijn Dochter De Vlogger en Lattepappa’s), een docu-serie voor Viceland, en maakte televisie items voor KRO/NCRV. Ook regisseert Joep regelmatig films voor stichtingen en bedrijven, altijd met een documentaire inslag. Hij maakt graag werk over actuele thema’s, zoals social media verslaving, vaderschapsverlof en youtube beroemdheden, en heeft een grote fascinatie voor mensen die hardnekkig streven naar succes, en boven alles: gezien willen worden. Zijn werk kenmerkt zich door een zekere nuchtere humor, en begint meestal vanuit een persoonlijke verwondering. Joep houdt ook enorm van interviewen en van muziek, twee liefdes die hij goed kwijt kan in het filmmaken.
Joep doet mee aan de Oorzaken Podcast Academy omdat hij benieuwd is naar de intimiteit en de relatieve kleinschaligheid van het maken van podcasts. Inhoudelijk wil hij zijn interviewskills verder ontwikkelen, en meer experimenteren met zijn eigen stem als voice-over of vertellend mechanisme. Ook wil hij leren hoe je met enkel geluid en muziek (dus juist zónder tekst of interview) een verhaal kan vertellen of emoties kan overbrengen.

Lara Aerts
Als freelance journalist maak ik verhalen over hoe mensen zich in benarde of uitdagende situaties staande houden. Hoe kom je een lockdown door als je geen huis hebt? Hoe verhoud je je tot een maatschappij die strak is opgedeeld in man/vrouw terwijl je zelf niet in zo’n hokje past? Hoe is het om in een asielzoekerscentrum in de rij te staan voor maaltijdbox terwijl je in je thuisland een auto met chauffeur had? Hoe ga je om met de vrijheid in Nederland als je bent opgegroeid in een dictatuur? Ik bijt me langdurig vast in onderwerpen en onderzoek graag wat de beste vertelvorm is: een geschreven stuk, een documentaire of audio? Regelmatig kom ik een verhaal tegen dat het beste uit de verf komt als de luisteraar in audio meereist met de verteller(s) terwijl er ook nog genoeg ruimte blijft voor verbeelding. In de Oorzaken Academy wil ik graag de technische vaardigheden opdoen om zo’n audioverhaal te maken. Maar vooral wil ik me bekwamen in het spannend opbouwen van een audioverhaal. Ik zie ernaar uit om te leren hoe je een goed idee ontwikkelt tot een verhalende podcast.

Geert Vlieger
Ik ben een audiodocumentairemaker, muziekproducer en sound designer woonachtig in Amsterdam.
Ik maak audiodocumentaires vanuit het idee dat we allemaal mens zijn. We hebben onze verschillen maar in nog meer zijn we hetzelfde. Ik probeer de luisteraar in zichzelf te laten verdiepen door deze naar anderen te laten luisteren. In mijn werk wordt de natuur gebruikt om te verlangzamen. Minder stress betekent meer ruimte voor liefde en inspiratie. Vanuit deze gedachte creëer ik muziek en geluid die ondersteunend zijn aan zijn audiodocumentaires.
Ik gaf in 2021 mijn managementfunctie in de culturele sector op om mijn ambitie na te jagen: volledig autonoom maker worden. In het maken van documentaires lijkt veel van wat mij bezighoudt samen te komen: de interesse in de mens en het vele vragen stellen, het maken en luisteren naar geluid, het schrijven van tekst en de inzet van mijn stem. Met meer dan tien jaar ervaring in het produceren van muziek was de stap naar het produceren van podcasts snel gemaakt. Ik hoop verder te groeien in het maken van verhalende podcasts waar anderen zich in kunnen herkennen.

Emma Boelhouwer
Mijn naam is Emma Boelhouwer en ik ben een filmmaker met een open blik en fantasierijke geest. Sinds mijn afstuderen aan de Hogeschool Kunsten Utrecht in 2013 werkte ik autonoom en in opdracht voor o.a. &Bromet, VPRO en KRO-NCRV. Mijn eigen werk is tot nu toe persoonlijk, tragikomisch en ietwat over the top. Ik maak graag verhalen over basale onderwerpen die op dat moment een belangrijke rol in mijn eigen leven en/of omgeving spelen. Dat is goed terug te zien in mijn afstudeerdocumentaire Darts Actually, waarin ik mij vol overgave in de dartwereld stort om tegen de klippen op aanstormend wereldkampioen Van Gerwen te portretteren. Van mijn leermeesters bij Bromet leerde ik om zo min mogelijk te ensceneren, dan kom je tot een zo verrassend mogelijk proces en een zo authentiek mogelijk resultaat. Daardoor is in vrijwel elke film die ik maak een persoonlijk vraagstuk of dilemma het vertrekpunt, de weg die volgt hobbelig en de uitkomst nooit helemaal op voorhand te voorspellen.
Als kind al maakte ik samen met mijn basisschoolvriendinnetje Julie een eigen radioprogramma: we tapeten cassettebandjes vol met zelfgeschreven liedjes en voerden telefoongesprekken met denkbeeldige luisteraars. Ik sta te popelen om bij de Oorzaken Academy aan de slag te gaan en van ervaren podcastmakers te leren hoe je met louter audio een verhaal vertelt. Ik vind het geweldig dat ik de kans krijg om back to school te gaan en samen met een groepje creatievelingen opdrachten uit te voeren die ons helpen om betere makers te worden. Tijdens de Academy hoop ik te ontdekken of audio als maker bij mijn past en ik hoop natuurlijk om aan het eind van het traject mijn allereerste audio documentaire te hebben gemaakt.

Anne Meffert
Ik ben Anne Meffert (1997), een theater- en documentairemaker. In 2021 ben ik afgestudeerd als regisseur aan de Toneelacademie in Maastricht. The making-of is mijn favoriete deel van het kunstwerk. Ik houd als maker van transparantie en ik houd van taboes, omdat taboes nog transparant gemaakt kunnen worden en dat altijd een heel spannende onderneming is. Ik maakte een bewegingsvoorstelling met vijf mensen, met vijf dikke blote buiken. Ik maakte een podcast over de schoolkantine als angstaanjagende sociale plek, die te horen was in de kantine. Ik maak graag werk wat ontregelt, ofwel door vorm ofwel door inhoud.
Mijn voorstellingen speelde ik onder andere op Mayday Mayday festival Gent, Fashionclash Festival Maastricht, het Limburg Festival, Podium Bloos in Breda, Stadsschouwburg Utrecht. Momenteel werk ik aan de voorstelling Een goede moslima maakt theater, een voorstelling over wat er leuk is aan moslim zijn. Dit speel ik op het Café Theater Festival Utrecht. De afgelopen 1,5 jaar ben ik werkzaam bij STUT, een community theater in Utrecht. Ik hoop bij de Oorzaken Academy veel technische zaken te leren, zodat ik voortaan weet hoe ik heel mooi geluid kan opnemen en ik wil alles leren van een sterke verhaalstructuren.

Podcast Academy wordt georganiseerd door Oorzaken, met steun van